Procesja Bożego Ciała - 2 czerwca 2013

Drukuj
Procesja Bożego Ciała w parafii Matki Bożej Częstochowskiej w dniu 2 czerwca 2013r

Procesja przeszła do 4 ołtarzy na ulicach miasta Jasła a mianowicie : Każdy z ołtarzy miał swoją symbolikę, pierwszy ołtarz napisem "Wierzę" podkreślił rok wiary.

Dziękujemy za tak liczne uczestnictwo w tej publicznej "manifestacji" naszej wiary.

Poniżej oraz w dziale "Galerie" 82szt foto relacji z przebiegu procesji wykonana przez Włodzimierza Rz.
{boxplus href="http://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/parafiambcz/albumid/5884972265782910513"}
Procesja Bożego Ciała - 2 czerwca 2013 -> Kliknij aby wyświetlić galerię{/boxplus}
(w razie nachodzenia "karuzelki" z zdjęciami wystarczy przewinąć myszką lub klawiaturą stronę podczas przeglądania zdjęć, lub przeglądać w dziale "Galerie" bądź "Relacje")

Poniżej historia powstania procesji eucharystycznych
Historia   Procesje eucharystyczne w dniu Bożego Ciała wprowadzono nieco później niż samo święto. Pierwszym śladem ich istnienia jest wzmianka o uroczystej procesji przed sumą w Kolonii w latach 1265-75. Podczas procesji niesiono krzyż z Najświętszym Sakramentem. W ten sposób nawiązywano do dawnego zwyczaju zabierania w podróż Eucharystii dla ochrony przed niebezpieczeństwami.

W XV w. procesje eucharystyczne odprawiano w całych Niemczech, Anglii, Francji, północnych Włoszech i Polsce. W Niemczech procesję w uroczystość Bożego Ciała łączono z procesją błagalną o odwrócenie nieszczęść i dobrą pogodę, dlatego przy czterech ołtarzach śpiewano początkowe teksty Ewangelii i udzielano uroczystego błogosławieństwa. W Polsce zwyczaj ten wszedł do "Rytuału piotrkowskiego" z 1631 r. Rzymskie przepisy procesji zawarte w "Caeremoniale episcoporum" (1600 r.) i "Rituale romanum" (1614 r.) przewidywały jedynie przejście z Najświętszym Sakramentem bez zatrzymywania się i błogosławieństwo eucharystyczne na zakończenie.

Procesję odprawiano z wielkim przepychem od początku jej wprowadzenia. Od czasu zakwestionowania tych praktyk przez reformację, udział w procesji traktowano jako publiczne wyznanie wiary.

W Polsce od czasów rozbiorów z udziałem w procesji łączyła się w świadomości wiernych manifestacja przynależności narodowej. Po II wojnie światowej procesje w czasie Bożego Ciała były znakiem jedności narodu i wiary. Z tej racji ateistyczne władze państwowe niejednokrotnie zakazywały procesji urządzanych ulicami miast.

Konferencja Episkopatu Polski zmodyfikowała 17 lutego 1967 r. obrzędy procesji Bożego Ciała, wprowadzając w całej Polsce nowe modlitwy przy każdym ołtarzu oraz czytania ewangelii tematycznie związane z Eucharystią.